Tomgang for butikker når det højeste i 3 år
Udbuddet af ledige butikslokaler er steget tre kvartaler i træk og ligger på det højeste siden slutningen af 2020, viser nye data fra Ejendomstorvet.dk. Butikslukningerne hos Aldi og Irma samt forsigtige forbrugere er nogle af årsagerne.
Detailhandel og spisesteder har længe klaret sig bedre end ventet, men i år er antallet af udbudte lokaler steget kvartal for kvartal. Det fremgår af det kvartårlige Ejendomstorvet Markedsindeks over udbudte erhvervslokaler, udgivet af erhvervsportalen Ejendomstorvet.dk i samarbejde med Dansk Ejendomsmæglerforening og EjendomDanmark, som repræsenterer udlejere og administratorer af ejendomme.
”Spisesteder og butikker klarede sig bedre gennem coronaforløbet, end mange nok havde frygtet, og i halvandet år lå udbuddet af kvadratmeter nogenlunde stabilt omkring 2,7 procent af det totale butiksareal i landet. Men nu udbuddet er steget tre kvartaler i træk og er med 3,0 procent på det højeste i lige knap tre år. På tre kvartaler er det samlede udbud steget med 86.000 kvadratmeter – det svarer fx til næsten 30 Føtex- eller Meny-supermarkeder,” siger Jakob Wegener, administrerende direktør for Ejendomstorvet.dk.
Ejendomstorvet.dk er ejet fælles af landets erhvervsmæglere ligesom "søsterportalen" Boligsiden.dk. På landsplan er lidt over 9.700 erhvervslejemål og ejendomme udbudt via Ejendomstorvet.dk i øjeblikket, heraf lige knap 2.000 lokaler til butikker, spisesteder, cafeer og takeaway, fordelt over hele Danmark.
”Vi kan godt mærke, at der er kommet lidt flere ledige lokaler. Blandt årsagerne er, at lukkede Aldi-butikker – og i Østdanmark også Irma’er – er kommet ud på markedet, endda kort efter at flere detailkæder, fx inden for tøj, har trimmet deres net af butikker. En anden årsag er, at mange forbrugere er forsigtige, selv om danskernes bankkonti bugner, og beskæftigelsen fortsat er høj. Men renten stiger, der er stadig krig, og de seneste tal fra Danmarks Statistik viste et dyk i detailsalget i juli,” siger Frank Heskjær, chef for detailhandel hos EDC Erhverv Poul Erik Bech med 19 erhvervscentre over hele landet.
Tallene fra Ejendomstorvet.dk afspejler, at færre end vanligt i øjeblikket tager springet som iværksætter med egen butik, kaffebar, takeaway eller spisested – og at tiden med corona og tårnhøje energipriser var hård for mindre spisesteder, takeaway-steder og nogle butikker.
Det er i høj grad de mindre butikslokaler, der i stigende grad bliver udbudt. Det øgede udbud af lokaler hænger sammen med en lavere omsætning i detailhandlen
”Det er i høj grad de mindre butikslokaler, der i stigende grad bliver udbudt. Det øgede udbud af lokaler hænger sammen med en lavere omsætning i detailhandlen, som blandt andet skyldes inflation og rentestigninger,” siger Ole Hækkerup, administrerende direktør for Dansk Ejendomsmæglerforening.
EDC Erhverv Poul Erik Bechs detailchef vurderer, at udbuddet af butikslokaler næppe vil stige meget mere.
”Vi har nok nået det niveau, hvor vi skal være. De Aldi’er og Irma’er, som står tomme eller snart lukker, skal såmænd nok blive opsuget på lidt længere sigt, fordi nogle detailkæder gerne vil udvide, og fordi vi hele tiden ser nye koncepter dukke op. Der kommer også flere sundhedsklinikker, fx med høreapparater, fordi vi får flere ældre, og så har nethandlen formentlig toppet, fordi detailsektoren kan se, at de fysiske butikker har stor værdi for forbrugerne,” siger Frank Heskjær fra EDC Erhverv Poul Erik Bech.
Danmark har i alt 20,2 mio. kvadratmeter butiksareal, og ved indgangen til 3. kvartal 2023 var 615.300 kvadratmeter udbudt til leje eller salg svarende til 3,0 procent.
Det øger tomgangen for butikker
- Lukkede Aldi’er og Irma’er øger udbud af lokaler på kort sigt
- Større detailkæder har trimmet deres net af butikker
- Færre danskere vover springet som selvstændige med butik, takeaway eller spisested
- Forsigtige/nervøse forbrugere – senest med dyk i detailsalget i juli
- Højere renter svækker købekraft hos nogle forbrugere
- De høje prisstigninger først på året har ramt nogle forbrugere
- Høje energipriser ramte fx spisesteder/takeaway, bagere og dagligvarebutikker hårdt
Det sænker tomgangen for butikker
- Kæder som Biltema, Elgiganten og Normal åbner flere butikker
- Nye koncepter dukker stadig op i gadebilledet
- Dagligvarebutikker klarer sig generelt godt, flere kæder vil udvide
- Fortsat høj beskæftigelse holder hånden under privatforbrug
- Sundhedsklinikker i vækst pga. flere ældre
Ejendomstorvet Markedsindeks Udbudsstatistikken kortlægger hvert kvartal udbuddet af danske erhvervsbygninger, fordelt på butikker, kontorer samt lager-/logistik-/produktionslokaler – opgjort som udbudte lokaler målt i forhold til den samlede bestand af bygninger (kvadratmeter). Statistikken omfatter en meget betragtelig del af erhvervslokalerne i Danmark og udgives af Dansk Ejendomsmæglerforening (DE) i samarbejde med erhvervsportalen Ejendomstorvet.dk og EjendomDanmark (ED).
Dansk Ejendomsmæglerforening er brancheforening for virksomheder og personer, der formidler fast ejendom (boliger eller erhvervslokaler). Foreningen blev grundlagt i 1912 og har i dag omkring 90 procent af alle mæglere som medlemmer.
Ejendomstorvet.dk har Danmarks største udvalg af erhvervslokaler med aktuelt over 9.700 lokaler til udlejning og ejendomme til salg i alle kategorier. Dataene kommer fra knap 300 medlemmer/annoncører, herunder næsten alle landets erhvervsmæglere samt pensionskasser, ejendomsselskaber og administratorer. Ejendomstorvet.dk er organiseret som en forening uden krav om overskud og har omkring 200.000 besøgende hver måned. I 2022 var portalen med til at formidle over 3.300 transaktioner til en værdi af 10,6 mia. kr. fordelt på indgåede lejeaftaler og solgte ejendomme.
EjendomDanmark er brancheorganisationen for ejere, udlejere og administratorer af fast ejendom. Medlemmerne er blandt andet pensionskasser, ejendomsselskaber, ejendomsadministratorer, grundejerforeninger, forsikringsselskaber, pengeinstitutter og fonde.