Ny uddannelse til ejendomsmægler: Indholdet er tættere på hverdagen
I tilblivelsen af de tre nye centrale fag på ejendomsmægleruddannelsen, har det været et stort fokus, at indholdet skulle være virkelighedsnært. Det vigtigste er nemlig, at vi uddanner dygtige praktikere. Derfor er udviklingen af fagene blandt andet sket i samarbejde med engagerede MDE’er.
En ny ejendomsmægleruddannelse ser dagens lys. Det sker, fordi bestyrelsen i DE ønskede at skabe en uddannelse, der i højere grad træner de studerende til virkeligheden.
I tilblivelsesprocessen har der særligt været fokus på at uddanne dygtige praktikere. Det fortæller Gitte Laursen, der er uddannelseschef i DE.
”Det var vigtigt for os at trække på den faglighed og teoretiske viden, som de ansatte i DE’s mæglerfaglige afdeling har. De besvarer årligt flere tusinde spørgsmål fra mæglere på hotline, og derfor ved de, hvor mæglerne er stærke og måske i endnu højere grad, hvad der er svært for mæglerne,” siger Gitte Laursen.
Tættere på virkeligheden
Derfor var det naturligt at inddrage konsulenter fra DE’s mæglerfaglige afdeling og give dem ansvaret for hvert deres fag. I lige så høj grad har det været vigtigt at inddrage branchen. Både fagprofessionelle, ejendomsmæglere og nuværende undervisere på uddannelsen, siger Gitte Laursen.
En af dem er Sebastian Rasmussen, ejendomsmægler MDE og indehaver, BoligOne Odense. Han er nuværende underviser på faget Ejendomshandel 1 på Erhvervsakademi Kolding og derudover også medlem af kredsbestyrelsen i kreds 4 og af Klagenævnet for Ejendomsformidling.
Han har det sidste halve år brugt meget tid og mange kræfter på at udvikle indhold til uddannelsen, og han er ikke i tvivl om, hvorfor han engagerer sig i arbejdet.
”Det er vigtigt, at kunderne altid kan forvente at blive mødt af en kompetent ejendomsmægler med høj faglighed og et højt niveau af etik. Ellers mister vi som ejendomsmæglere vores relevans,” siger Sebastian Rasmussen.

Fokus på det reelle behov
Derfor ville han gerne bidrage til arbejdet med at udvikle og nytænke uddannelsen.
”Den tidligere uddannelse bar præg af at være forældet og at være lavet specifikt til andre fra finanssektoren. Derfor skulle det overflødige indhold skæres fra, så der kunne skabes en uddannelse, der var fokuseret til det reelle behov,” siger Sebastian Rasmussen og tilføjer:
”Det var helt nødvendigt at gøre indholdet på uddannelsen mere relevant, så de studerende kommer til at sige ’Det her var superrelevant, det kan jeg bruge i morgen’”.
Kobling mellem teori og virkelighed
Tidligere bar uddannelsen præg af at være formet meget af teori. Størstedelen af pensum bestod af teori, og den samme teori blev gennemgået af underviserne. Men koblingen mellem teori og virkelighed manglede, ifølge Sebastian Rasmussen.
Derfor har man nu taget et kritisk eftersyn på indholdet og set på, om det er tidssvarende i forhold til den virkelighed, der kendetegner branchen i dag.
”Forbrugernes behov, lovgivningen og hverdagen har ændret sig, siden den seneste uddannelse blev lanceret, og i dag forventer forbrugerne naturligt nok mæglere, der også tænker etik og moral ind i deres arbejde,” siger han.
Derfor bliver den teoritunge del af pensum fremover kædet sammen med rigtige sager fra mæglernes dagligdag og kendelser fra klagenævn- og disciplinærnævn.
”Det er fantastisk at se lyset i deres øjne”
Sebastian Rasmussen opfordrer indehaverne til at sende deres trainees afsted og til at give dem den nødvendige tid til at prioritere studiet, for de studerende kommer til at lære noget, som de kan bruge direkte i hverdagen.
Det, tror han på, vil komme til at ændre branchen på sigt.
”Hver dag gør jeg - i mit arbejde som ejendomsmægler - det bedste, jeg har lært. Alligevel bliver vi ofte mødt med mangel på tillid og fordomme om branchen, der er baseret på oplevelser med gamle ejendomshandlere. Det indtryk vil jeg gerne påvirke og lave om,” siger han.
Det mener han er realistisk, fordi uddannelsen nu er mere tidssvarende og praksisnær. Og han er ikke i tvivl om, at han gerne vil fortsætte med at undervise på uddannelsen.
”Når man står som underviser og skal forklare de studerende noget så tungt som eksempelvis ejendomsavancebeskatning, og de virkelig synes, det er svært, så er det fantastisk at se lyset i deres øjne, når de rent faktisk har forstået det”.